Uge 47 2019 – Fordybelse og behovsudsættelse
At fordybe sig og holde fokus er livsnødvendige kompetencer. Hvis opgaven ikke lige motiverer til fordybelse, så må behovsudsættelse have fokus. Derfor er det også på skoleskemaet hos os.
At kunne læse sin bog færdig at kunne gøre sin tegning færdig, at kunne stå på sin plads i koret, støvsuge hele gulvet, lytte til en kammerat er færdig med sin fortælling, cykle til Frederikshavn og tilbage igen, være stille – både stille mund og stille krop … behovsudsættelse er en kunstart, som skal have opmærksomhed.
Der er i løbet af ugen blevet færdiggjort projekter, og øvet sange mm til de kommende ugers optrin.
Tirsdag var vi på besøg i Gleerups have og samlede inspiration til julens kreationer. Besøget i den 400 år gammel snedkergård, var en øjenåbner for flere. Lave lofter, smalle døre og mange mennesker på lidt plads, satte nutiden mange km2 pr familier i et tydeligt perspektiv. TAK til Helene Gleerup for denne mulighed.
Torsdag var det så mellemtrinnets tur til at prøve lykken på skøjter. Jeg valgte, at vi skulle cykle til skøjtehallen på trods af regn. Behovsudsættelse kan øves på mange måder.
Et par af eleverne var utrygge ved, at alle skulle prøve isen, men det endte med, at alle smilede mange gange. Sådanne ”små” sejre skaber stærke mennesker med mod og selvværd – så måske næste gang kan de gentage Pippis ord ”Det har jeg aldrig prøvet, så det kan jeg sikkert godt”.
Til fredagens fremlæggelse havde vi brug for publikums vurdering af de 7 udvalgte sange fra Højskolesangbogen, som vi skal optræde med på tirsdag på plejecentret Rosengården. Tomlen kom mest op, men vi har et par småting, vi skal have pudset af på mandag.
God weekend til jer alle.